Studiekeuzeadvies aanbieden

Studiekeuzeadvies aanbieden

Studiekeuzeadvies is een veel gehoord begrip in de onderwijswereld. Maar hoe geef je als docent of mentor nou de juiste studiekeuzeadvies en is dat eigenlijk wel mogelijk? Dan is het goed om eens te kijken naar de verschillende mogelijkheden die er allemaal zijn bij studiekeuzeadvies. Als je dit goed doet kan je jouw leerlingen goed helpen bij het maken van de juiste studiekeuze. In deze blog worden er tips verteld hoe jij jouw leerling tot de juiste studiekeuze kan laten komen. Het kan bes als mentor of docent best wel moeilijk zijn om hier een weg in te vinden. Juist omdat je al zoveel taken en verantwoordelijkheden hebt! Naast dat je gewoon moet lesgeven moet je ook lessen voorbereiden, administratie doen, toetsen maken, toetsen nakijken en ook nog mentale steun geven aan jouw leerling. Een flink takenpakket dus!

studiekeuzeadvies

Zorg dat je leerlingen in een praktijkgerichte omgeving brengt

Als leerlingen een goede studiekeuze willen maken is het belangrijk om ze in een praktijkgerichte omgeving te brengen. Een praktijkgerichte omgeving helpt leerlingen bij de stimulatie van hun loopbaanoriëntatie. Dat is essentieel als leerlingen een goede keuze willen maken. Maar hoe doe je dit eigenlijk? Als eerste door hen stages te laten lopen, zorg er dus als school voor dat je leerlingen vroeg stage laat lopen. Verder kun je hen stimuleren om de praktijk op te zoeken, bijvoorbeeld door hen te laten praten met mensen uit het werkveld. Onderzoek wijst uit dat deze dingen enorm goed helpen. Laat leerlingen zo dicht bij mogelijk komen met waar ze mee aan de slag gaan. Dat geldt dus ook voor een opleiding uitzoeken, laat leerlingen proeven aan opleidingen en niet alleen informatie vergaren. Meeloopdagen en opendagen kunnen daarbij al helpen, maar ook het maken van proefopdrachten van de studie.

Studiekeuzeadvies opgang brengen door reflectie

Als je leerlingen bij het aanbod beginnen weten ze vaak niet waar ze moeten beginnen, juist omdat het aanbod zo groot is! Sinds 1980 is de arbeidsmarkt een stuk uitgebreider geworden waardoor het ontzettend lastig is in een keer iets goeds te kiezen. Daarom moeten leerlingen inzicht in zichzelf krijgen. Dit kunnen zij doen doormiddel van een motieven en kwaliteitenreflectie. Dit helpt enorm bij het geven van studiekeuzeadvies. Motieven- en kwaliteitenreflectie zouden eigenlijk altijd onderdeel moeten zijn van studiekeuzeadvies. Zorg ervoor dat je dit dus doet, maar hoe? Het is belangrijk dat je gedurende het schooljaar dit proces opgang brengt door vragen te stellen. Voorbeelden zijn: Wat raakte je hierin? Wat maakte dat je dit leuk en interessant vond? Wat zegt dat over jou als persoon? Laat het proces maar op gang komen! Dit is lastig bij jongeren maar niet onmogelijk, het kost tijd. Studiekeuzeadvies gebeurt niet in 1 dag! Studiekeuzeadvies vergt tijd en energie.

Uitbesteding

Studiekeuzeadvies kun je als onderwijsorganisatie ook uitbesteden. Het uitbesteden van studiekeuzeadvies  kan erg voordelig zijn. Het onderwijspersoneel wordt minder belast, er wordt kwalitatief goede begeleiding gegeven en het proces zal sneller gaan. Dit wordt aangeboden door veel organisaties. Dat is nodig aangezien er veel verkeerde keuzes worden gemaakt.

Geef een antwoord